"UKRAJINCI" NEVÍTANÁ NÁVŠTĚVA?

Čeští politici návštěvou Krymu rozezlili Ukrajince

Ukrajinské ministerstvo zahraničí vyjádřilo protest proti návštěvě českých politiků na anektovaném Krymu. Oznámila to v pondělí ukrajinská média i velvyslanectví Ukrajiny v Praze.

pondělí 30. července 2018, 12:40 - Kyjev

Novinky, ČTK

„Vyjadřujeme rozhodný protest v souvislosti s nezákonnou návštěvou Ruskem okupovaného území Autonomní republiky Krym, kterou uskutečnili poslanec Evropského parlamentu za Českou republiku Jaromír Kohlíček a člen Senátu Parlamentu České republiky Jaroslav Doubrava. Je to další recidiva porušení ukrajinské legislativy ze strany těchto politiků, kteří nehledě na opakovaná upozornění i nadále hrubě ignorují nejen ukrajinské zákony, ale taky mezinárodní právo,” uvedlo ukrajinské velvyslanectví v Praze.

Rozhodný protest podle ukrajinských médií vydalo i tamní ministerstvo zahraničí.

Poslanec Evropského parlamentu za KSČM Jaromír Kohlíček a senátor za hnutí Severočeši.cz Jaroslav Doubrava v krymském Sevastopolu v neděli přihlíželi přehlídce plavidel ruské černomořské flotily a setkali se s místními poslanci. Poloostrov navštívili už letos v dubnu.

Česká delegace, v níž podle serveru Novyj Sevastopol jsou i místopředseda KSČM (bývalý – pozn. RSP) Josef Skála, aktivisté Jelena Vičanová, Zdeněk Pešek a Radim Litterbach a další, navštívila rovněž krymský Bachčisaraj, Jaltu a mezinárodní dětský tábor Artěk. Z Krymu mají odcestovat v úterý.

„Aby prostí Češi poznali...”

Kohlíček krymskému serveru řekl, že chce o návštěvě sepsat podrobnou zprávu, „aby prostí Češi poznali, že tu žijí překrásní lidé, že se jejich život mění k lepšímu”. Podle Skály jsou oficiální české úřady v zajetí rusofobních nálad. „Ale Češi už to začínají chápat,” poznamenal politik.

Ukrajinské ministerstvo zahraničí označilo návštěvu za nezákonnou a upozornilo, že proti Kohlíčkovi a Doubravovi může uplatnit „úplné spektrum sankcí”. Rusko podle prohlášení „hledá po celém světě politiky se sníženým prahem politické hygieny”, kteří by mohli anektovaný poloostrov navštívit.

Rusko násilně obsadilo Krym v roce 2014 a po spěšně zorganizovaném referendu zanedlouho ukrajinský poloostrov anektovalo. Drtivá většina států světa zábor neuznává.

Poznámka RSP:

Má to snad znamenat, že za většinu státu světa hovoří idioti neznalí mezinárodního práva?

A přidáváme už jednou publikované sdělení:

Připojení Krymu k Rusku je legální, tvrdí právníci Evropské unie. Páteční komentář Štěpána Chába

6. 10. 2017

Je úctyhodné, že v Evropské unii nejsou jen slepí a hluší a že jim agenda vlastní politiky nezatemnila mozek. Předseda Asociace akreditovaných právníků pro interakci s orgány veřejné správy při Evropské unii, Christian D. de Fouloy, publikoval analýzu právního postavení Krymu. Z ní zcela jasně vyplývá, že anexe Krymu nebyla anexí, ale zkrátka rozhodnutím Krymu o svém sebeurčení. Tečka.

Analýzu publikoval na oficiálních stránkách AALEP autor analýzy, s překladem ji pak přepublikoval senátor Konstantin Kosačev na stránkách Senátu Ruské federace. Právníci Asociace právníků pro interakci s orgány veřejné správy při Evropské unii konstatovali, že se zcela jednoznačně nejednalo o anexi, ale o znovusjednocení Krymu s Ruskem podle vůle občanů Krymu. K závěru došli právníci podrobným zkoumáním ukrajinské a krymské ústavy. Krym, jakožto autonomní část Ukrajiny, měl právo referendum vyvolat a podle jeho výsledku se i řídit. 

Konečná analýza

Zde jsou některé z argumentů analýzy, které publikoval senátor Konstantin Kosačev:

1. V souladu s § 10 Ústavy z roku 1996 mělo území Krymu samostatný právní status, založený na zákonných právech národů.

2. V souladu s ustanovením § 10 odst 138,2 spadá pod jurisdikci Autonomní republiky Krym též „organizování a pořádání místních referend“, a možná témata těchto referend nejsou omezena na „krymské“ části ústavy.

3. V souladu s článkem 48 Ústavy Autonomní republiky Krym „Záruky a stav statusu a pravomocí autonomní republiky Krym“ poskytuje záruky práva demokratickým institucím společnosti a občanům, včetně práva na konání referenda o jakékoliv věcné problematice.

4. Ústava Ukrajiny zaručuje svobodu výrazu vůle občanů v referendu v souladu s článkem 69, kterým je referendum definováno jako prvek přímé demokracie.

5. Ministerstvu obrany Ukrajiny je částí 4 článku 17 Ústavy zakázáno použít ozbrojených sil k omezení práv a svobod občanů.

6. Znovu potvrzuje oprávněnost přítomnosti ruských ozbrojených sil během referenda v Krymu na základě bilaterálních dohod mezi Ukrajinou a Ruskem.

7. Bere na vědomí zákonnost postupu Krymu pro dobrovolné odtržení od země - vyhlášení nezávislosti, referendum, prohlášení o přání připojení k Rusku.

8. Indikuje nepřítomnost důkladné předběžné právní analýzy usnesení Valného shromáždění OSN o „územní celistvosti“ Ukrajiny.

9. Odvolává se na rozhodnutí Mezinárodního soudního dvora OSN ze dne 22. července 2010, které potvrzuje, že jednostranné vyhlášení nezávislosti ze strany státu není v rozporu s pravidly mezinárodního práva. Obecné mezinárodní právo neobsahuje žádný použitelný zákaz vyhlášení nezávislosti.

Jaké budou důsledky?

Doufejme, že šílenství sankcí vůči Rusku tímto uhasne. Vyvolání sankcí oslabilo nejen Rusko, ale zároveň i celou Evropu. Rusko se na nohy opět postavilo, navázalo spolupráci na jiných trzích a soustředilo se na oživení vlastní produkce. A díky tomu začalo nejen zdatně odolávat sankcím, ale zároveň i posilovat. Evropa se ovšem ochudila o jeden z nejdůležitějších trhů, který měla k dispozici. A tratí na tom doposud. Rusko se bez Evropy obejde. Evropa bez Ruska nikoliv.

Severočeská PRAVDA
Vydává Miroslav Starý, IČO: 62732021, E-mail: stary_m@volny.cz
Adresa redakce: Mimoň IV., Letná 207; telefon 606590473